Marin Teknikk har inngått designkontrakt med russisk fiskeriselskap

Marin Teknikk AS. Ship Design and Engineering.

Marin Teknikk AS (MT) har sikret enda en ny designkontrakt i det russiske markedet. Kontrakten er med fiskeriselskapet LLC FC Virma fra Karelia regionen, nordvest i Russland.

Fartøyet, med design type MT1112 XL, blir 58,6 meter langt og 13 meter bredt. Det er designet i hht rederiets ønsker og vil bli utrustet med topp moderne Mustad autolinesystem for fiske gjennom moon-pool, fabrikk til prosessering av fisk og hermetikk, stor fryselagerkapasitet, innredning for 36 personer og isklasse. Fartøyet skal leveres i slutten av 2020.

Skrog og dieselelektrisk fremdriftssystem er optimalisert for lavt brennoljeforbruk og lave utslipp til miljøet. Marin Teknikk var først ute med denne teknologien også til fiskefartøy, levert til Ervik Havfiske i 2000. Flere fiskefartøy er levert med dette systemet i ettertid, og nå også til russiske kunder.

De russiske rederiene ønsker å satse sterkere på linefiske som blir regnet for å være den mest økologiske, bærekraftige og miljøvennlige fiskemetoden. Linefartøyet bygges for fiske etter torsk og hyse i Barentshavet og Norskehavet, med fokus på å ivareta hele fangsten. Det blir flere leverandører fra Norge som får nyte godt av kontraktene med utstyrsleveranser til fartøyet.

Kontrakten er en anerkjennelse for selskapet etter lang tids arbeid i et nytt og særdeles krevende marked, og vil være med på å utvide kundeområdet og styrke MT’s posisjonen for skipsdesign.

«Vi er svært tilfreds med å lande slike avtaler som vil sikre arbeidsplasser på Marin Teknikk for våre dyktige ingeniører, samt skape aktivitet ellers rundt om i det maritime miljøet. Det er også spennende å jobbe tett oppimot nye områder og kulturer. Fra vårt utgangspunkt i Herøy befester vi vår lokale sterke kompetanse innen fiskeri og maritim industri, og er med på å skape store verdier både i Norge og i utlandet».

Marin Teknikk inngikk i desember 2017 kontrakt med samme rederi for to lignende fiskefartøy for leveranse av design og engineeringpakker. De to fartøyene er nå kommet langt i produksjonen ved Severnay Verf i St. Petersburg, i tillegg til et annet nybygg av samme MT design for et annet russisk rederi. LLC FC Virma er fornøyd med design- og engineeringsarbeidet og den oppfølging av prosjektene som er gjort fra MT’s side. Fartøyene bygges til russisk flagg og etter Russisk RS Klasse. Marin Teknikk jobber direkte mot klasseselskap og myndigheter uten noen mellommann. Det er derfor med stor glede MT ser at en klarer å håndtere og tilegne seg ny kunnskap med nye samarbeidspartnere til rederienes og verftets tilfredstillelse.

For mer informasjon kontakt salgssjef Richard Gjerde, tlf. 90 20 80 14, mail: rkg@marinteknikk.no

————————–

English:

Marin Teknikk enter into new design-contract with Russian Fishery Company

Marin Teknikk AS (MT) has secured a new ship design- and engineering contract in the Russian market. The contract is with the fishery company LLC FC Virma, from the Karelia region, in the Northwest Russia.

The vessel of MT1112 XL design, will be 58,6 meters long with a beam of 13 meters. Design focus has been according to the Ship-Owner’s requirements. The vessels will be equipped with top modern Mustad auto line-hauling system through moon-pool, fish-factory for processing of fish and cannery, large freeze capacity, Ice-Class and accommodation for 36 people. The vessel will be built at Severnaya Verf in St. Petersburg for delivery by Q4 2020, under Russian Flag and Class.

The hull, combined with diesel electric propulsion, are optimized for low fuel consumption and low emissions to the environment. Marin Teknikk was the first designer using this technology for offshore vessels, and also for fishing vessels back in 2000, with MS Frøyanes.

The Russian Ship-Owners want to focus on Long-line fishing, considered to be the most ecological, sustainable and environmental fishing method. The Long-liners will be built for fishery of Cod and Haddock in the Barents Sea and the Norwegian Sea, with high focus on utilizing the whole catch.
The contracts are an acknowledgment for our company after long time working in a new demanding market, and will contribute to developing our customer base and strengthen MT’s position within ship design.

“We are very satisfied signing such agreements which will secure jobs at Marin Teknikk, in addition to creating new activity within the maritime cluster. It’s also exciting to work close upon new markets and cultures. From our point of view in Norway, we consolidate our strong competence within fishery and maritime industry, and contribute to create increase of value both in Norway and abroad,” says Sales Director Richard K. Gjerde.

Back in December 2017, Marin Teknikk entered a design- and engineering contract with the same company for two similar fishing vessels. These two are well in line in the production scheme at Severnaya Verf in St. Petersburg, together with another newbuild from MT for a different Russian customer. LLC FC Virma is very happy with the design- and engineering delivered from MT, and the project follow-up from MT’s side. The vessels are being built under Russian flag and Russian RS class. Marin Teknikk is working directly towards the Russian class and government without use of brokers. It is with great pleasure we see that we able to handle and achieve new knowledge with new partners to the ship-owner’s and yard’s satisfaction.

For further information, please contact:
Sales Director Richard K. Gjerde, tel. +47 90 20 80 14, mail: rkg@marinteknikk.no