Marin Teknikk sikret ny kontrakt på nytt stort kombinert line- og snurrevadfartøy
Marin Teknikk har inngått avtale med Østerfjord As, Torangsvåg i Austevoll, samt med Tersan Shipyard i Tyrkia for levering av design- og engineering for eit nyvinnande fiskefartøy.Fartøyet bygges med eit nyvinnande energibesparande hybrid framdriftssystem med batteripakke. Fiskefartøyet har forskjellige driftsprofiler og det er da viktig og «tune» inn motorer, propeller og thrustere riktig for å oppnå redusert brennoljeforbruk og utslipp av miljøskadelige gasser. Det er derfor lagt stor vekt på best mulig design og systemer for å oppnå eit svært miljøvennlig skip. Fartøyet får ei komfortabel innredning for 23 personer. Det er designet i hht rederiets ønsker og vil bli utrusta med eit stort autoline system med kapasitet for omlag 76 000 krok, full snurrevad utrustning, og automatisert filet- og HG prosesserings fabrikk. Det er høg fokus på skånsom håndtering og prima kvalitet på fiskeprodukta. Fabrikken er også rigget opp for å ta best mulig vare på restråstoff. Logistikken fra fangsten kommer ombord til den blir ferdig levert på paller ved kai er nøye planlagt for å bevare best mulig kvalitet og redusert lossetid i havn. Det blir flere annerkjente leverandørar fra Norge som for nytte godt av kontrakten med utstyrs leveransar til fartøyet. Rederiet har inngått kontrakt med Tersan Shipyard om bygging av fartøyet som er planlagt for levering i andre kvartal 2021. Dette blir det sjette fartøyet av MT-Design som bygges ved Tersan. Marin Teknikk har designet ei rekke linebåter for norske og utenlandske rederier, og befester med denne prestisje kontrakten sin posisjon i dette krevjande og spennande markedet for design av fiskefartøy. Samarbeidet med den aktive og dyktige Østervold familien starta hausten 2017. Marin Teknikk er svært takknemmelig for tilliten som rederiet har vist ved å inngå design og engineering kontrakt med oss for det allsidige og avanserte fiske fartøyet. Salgsdirektør Richard Gjerde påpeker at dette er en svært gledelig kontrakt i eit krevende marked. «Vi har jobba tett med Olav Østervold & familien sidan seinhausten 2017 og føler at dette er ein annerkjennelse av arbeidet vårt med å tegne trygge, funksjonelle, miljøvennlige og kosteffektive fiskefartøy som er spessialtilpassa til det dyktige rederiet sine behov». Det er veldig spennende for Marin Teknikk å samarbeide so tett med eit sterkt rederi som er så aktive innenfor fiskeri, i tillegg til at dei også eig og driv fartøyer innan «offshore». For ytterligere informasjon:Daglig Leiar Svein-Rune Gjerde, tlf. 911 89 888, e-mail: srg@marinteknikk.no  Salgsdirektør Richard Gjerde, tlf. 90 20 80 14, e-mail: rkg@marinteknikk.no  Områdesalgsjef Thomas Edvard Gjerde, tlf. 95 78 03 86, e-mail: teg@marinteknikk.no  Båten vil ha ei lengde på 67 meter og en breidde på 14,6 meter, som gjer det til verdens største i sitt slag. Fartøyet skal primært drive fiske med line og snurrevad i nordiske farvann etter kvitfisk. Prosjektet har fått design benevnelsen MT1115. ENGLISH: Marin Teknikk secured combined Longliner and Danish Seine fishing vessel contractMarin Teknikk has signed an agreement with Østerfjord AS, Torangsvaag in Austevoll and Tersan Shipyard in Turkey for delivery of Design and Engineering for an innovative fishing vessel.The vessel will have a length of 67 meters and a width of 14,6 meters, which makes it to the worlds largest of its kind. The fishing vessel will fish primarily with Longline and Danish Seine in Nordic waters for white fish. The design name will be MT1115.The vessel will be built with an innovative energy-saving hybrid propulsion system with battery package. Due to many different operating profiles of the vessel, it’s important to tune engines, propeller and thrusters properly to achieve reduced fuel oil and other environmentally harmful gases. The best possible design and systems have been the main focus in order to achieve a very environmentally friendly ship. The vessel will provide for a comfortable interior for 23 people. It is designed according to the company’s wishes, and will be equipped with a large autoline system with a capacity of approx. 76 000 hooks, complete Danish seine arrangement and automatic fillet and HG processing factory plant. High focus is given on careful handling and quality of the fish products. The factory plant will also be equipped with systems to take care of the rest raw material of the residual raw materials of the products. The logistics from the time the catch is on board until it is delivered on pallets at the quayside is carefully planned to preserve best quality and reduced port time. There are several recognized Norwegian suppliers who will benefit from receiving equipment deliveries to the vessel.Østerfjord AS has entered into a contract with Tersan Shipyard for the construction of the vessel, which is scheduled for delivery in the 2nd quarter of 2021. This will be the sixth vessel of MT-design to be built at Tersan Shipyard.Marin Teknikk has designed several longliners for Norwegian and foreign ship Owners, and with this prestigious contract we show our position in this demanding and exciting market for the design of fishing vessels. The collaboration with the much talented Østervold family started in the fall of 2017. Marin Teknikk is very grateful for the confidences shown by the Owner by signing a design and engineering contract with us for this advanced fishing vessel.Sales Director Richard Gjerde points out that this is a very pleasant contract in a demanding market. “We have worked closely with Olav Østervold & the family since late 2017 and feel this is an acknowledgement of our work to design safe, functional, environmentally friendly and cost effective fishing vessels that are specially adapted to the needs for this high skilled fishing company. It is very exciting for Marin Teknikk to work so closely with a strong Company that is so active in fishing, as well as owning and operating offshore vessels." For more information: CEO Svein-Rune Gjerde, tel.: 911 89 888, e-mail: srg@marinteknikk.no Sales Director Richard Gjerde, tel:. 90 20 80 14, e-mail: rkg@marinteknikk.no  Area Sales Engineer Thomas Edvard Gjerde, tel:. 95 78 03 86, e-mail: teg@marinteknikk.no Marin Teknikk AS, 09.08.2019
08.08.2019 14:00
 
Marin Teknikk har inngått designkontrakt med Skår Senior for nytt Kystnot fartøy
Marin Teknikk AS (MT) har sikra en ny designkontrakt i fiskebåt markedet. Kontrakten er med fiskeriselskapet Skår Senior AS fra Kvalsvik, på Nerlandsøy i Herøy. Det nye kombinerte kystsnurpenot og tråler fartøyet, med design type MT1120, blir ca. 48 meter langt og 12 meter bredt. Det er designet i hht rederiets ønsker og vil bli utrustet med topp moderne snurpe og trålutstyr, samt 500m3 RSW laste tanker og vacuum system for mest mulig skånsom behandling av fisken.Det er designet i hht rederiets ønsker og vil bli utrustet med topp moderne snurpe og trålutstyr, samt 500m3 RSW laste tanker og vacuum system for mest mulig skånsom behandling av fisken. Det forberedes og for en mindre fabrikk til prosessering av fisk. Fartøyet bygges med komfortabell innredning for 10 personer og lett is-klasse. Rederiet ønsker å bygge fartøyet på norsk verft med levering i slutten av 2021. Skrog og fremdriftssystem optimaliseres for lavt brennoljeforbruk og lave utslipp til miljøet. Det nye pelagiske fiskefartøyet skal erstatte MS Jøkul og bygges for fiske etter sild, makrell og lodde Barentshavet, Norskehavet og Nordsjøen med fokus på å ivareta fangsten og å oppnå best mulig kvalitet. Det blir flere leverandører fra Norge som får nyte godt av kontrakten med utstyrsleveranser til fartøyet. Kontrakten er en anerkjennelse for Marin Teknikk’s arbeid i et nytt og interessant marked, og vil være med på å utvide kundeområdet og styrke MT’s posisjonen for design av fiskefartøy. - Vi er svært tilfreds med å lande slike avtaler som sikrer arbeidsplasser på Marin Teknikk for våre dyktige ingeniører, samt skape aktivitet ellers rundt om i det maritime miljøet i Norge. Det er også spennende og givende å få jobbe tett oppimot dyktige redere i regionen. Fra vårt utgangspunkt i Herøy befester vi vår lokale sterke kompetanse innen fiskeri og maritim industri, og er med på å skape verdier som kommer det maritime clusteret til gode, sier salgsdirektør Richard K. Gjerde. Skår Senior AS er eigd av søskena Roy Skår og Janita Skår som til saman eig 90 prosent i reiarlaget, samt syskenbarnet Jan-Arve Drabløs som eig ti prosent i reiarlaget frå Kvalsvika, som og er aktive fiskarar om bord. For mer informasjon kontakt; Salgsdirektør Richard Gjerde, tlf. 90 20 80 14, mail: rkg@marinteknikk.no Daglig leder Svein-Rune Gjerde, tlf. 911 89 888, mail: srg@marinteknikk.no ---------------------- In English: Marin Teknikk has entered design contract with Skår Senior for a new Purse Seiner vessel Marin Teknikk AS (MT) has secured a new design contract in the fishing vessel segment. The contract is with the fishing company Skår Senior AS, from Kvalsvik, at Nerlandsøy in Herøy, Norway. The new combined Purse Seiner & Trawler Fishing vessel with design type of MT1120, will be around 48 meter of length and 12 meters wide. It is designed to the Owner’s requirements and will be equipped with top modern purse seiner and trawl equipment. The vessel will have 500 m3 RSW cargo tanks and vacuum system for most gentle treatment of the fish. The vessel will be built with light Ice-class and comfortable accommodation for 10 people. The owners want to build the vessel at a Norwegian shipyard for delivery in Q4 2021. The contract is a solid recognition for MT’s work in a new and interesting market, and will expand our customer area and strengthen our position in designing fishing vessels. “We are very pleased to sign such contracts that secures work for our highly skilled personnel at MT, in addition to create activity in the Maritime Cluster in Norway”, says Sales Director Richard K. Gjerde. For further information, please contact; Sales Director Richard Gjerde, tel.: +47 90 20 80 14, mail: rkg@marinteknikk.no CEO Svein-Rune Gjerde, tel.: +47 911 89 888, mail: srg@marinteknikk.no
20.05.2019 14:18
 
Marin Teknikk har inngått designkontrakt med russisk fiskeriselskap
Marin Teknikk AS (MT) har sikret enda en ny designkontrakt i det russiske markedet. Kontrakten er med fiskeriselskapet LLC FC Virma fra Karelia regionen, nordvest i Russland. Fartøyet, med design type MT1112 XL, blir 58,6 meter langt og 13 meter bredt. Det er designet i hht rederiets ønsker og vil bli utrustet med topp moderne Mustad autolinesystem for fiske gjennom moon-pool, fabrikk til prosessering av fisk og hermetikk, stor fryselagerkapasitet, innredning for 36 personer og isklasse. Fartøyet skal leveres i slutten av 2020. Skrog og dieselelektrisk fremdriftssystem er optimalisert for lavt brennoljeforbruk og lave utslipp til miljøet. Marin Teknikk var først ute med denne teknologien også til fiskefartøy, levert til Ervik Havfiske i 2000. Flere fiskefartøy er levert med dette systemet i ettertid, og nå også til russiske kunder. De russiske rederiene ønsker å satse sterkere på linefiske som blir regnet for å være den mest økologiske, bærekraftige og miljøvennlige fiskemetoden. Linefartøyet bygges for fiske etter torsk og hyse i Barentshavet og Norskehavet, med fokus på å ivareta hele fangsten. Det blir flere leverandører fra Norge som får nyte godt av kontraktene med utstyrsleveranser til fartøyet. Kontrakten er en anerkjennelse for selskapet etter lang tids arbeid i et nytt og særdeles krevende marked, og vil være med på å utvide kundeområdet og styrke MT’s posisjonen for skipsdesign. «Vi er svært tilfreds med å lande slike avtaler som vil sikre arbeidsplasser på Marin Teknikk for våre dyktige ingeniører, samt skape aktivitet ellers rundt om i det maritime miljøet. Det er også spennende å jobbe tett oppimot nye områder og kulturer. Fra vårt utgangspunkt i Herøy befester vi vår lokale sterke kompetanse innen fiskeri og maritim industri, og er med på å skape store verdier både i Norge og i utlandet». Marin Teknikk inngikk i desember 2017 kontrakt med samme rederi for to lignende fiskefartøy for leveranse av design og engineeringpakker. De to fartøyene er nå kommet langt i produksjonen ved Severnay Verf i St. Petersburg, i tillegg til et annet nybygg av samme MT design for et annet russisk rederi. LLC FC Virma er fornøyd med design- og engineeringsarbeidet og den oppfølging av prosjektene som er gjort fra MT's side. Fartøyene bygges til russisk flagg og etter Russisk RS Klasse. Marin Teknikk jobber direkte mot klasseselskap og myndigheter uten noen mellommann. Det er derfor med stor glede MT ser at en klarer å håndtere og tilegne seg ny kunnskap med nye samarbeidspartnere til rederienes og verftets tilfredstillelse. For mer informasjon kontakt salgssjef Richard Gjerde, tlf. 90 20 80 14, mail: rkg@marinteknikk.no -------------------------- English: Marin Teknikk enter into new design-contract with Russian Fishery Company Marin Teknikk AS (MT) has secured a new ship design- and engineering contract in the Russian market. The contract is with the fishery company LLC FC Virma, from the Karelia region, in the Northwest Russia. The vessel of MT1112 XL design, will be 58,6 meters long with a beam of 13 meters. Design focus has been according to the Ship-Owner’s requirements. The vessels will be equipped with top modern Mustad auto line-hauling system through moon-pool, fish-factory for processing of fish and cannery, large freeze capacity, Ice-Class and accommodation for 36 people. The vessel will be built at Severnaya Verf in St. Petersburg for delivery by Q4 2020, under Russian Flag and Class. The hull, combined with diesel electric propulsion, are optimized for low fuel consumption and low emissions to the environment. Marin Teknikk was the first designer using this technology for offshore vessels, and also for fishing vessels back in 2000, with MS Frøyanes. The Russian Ship-Owners want to focus on Long-line fishing, considered to be the most ecological, sustainable and environmental fishing method. The Long-liners will be built for fishery of Cod and Haddock in the Barents Sea and the Norwegian Sea, with high focus on utilizing the whole catch.The contracts are an acknowledgment for our company after long time working in a new demanding market, and will contribute to developing our customer base and strengthen MT’s position within ship design. “We are very satisfied signing such agreements which will secure jobs at Marin Teknikk, in addition to creating new activity within the maritime cluster. It’s also exciting to work close upon new markets and cultures. From our point of view in Norway, we consolidate our strong competence within fishery and maritime industry, and contribute to create increase of value both in Norway and abroad,” says Sales Director Richard K. Gjerde. Back in December 2017, Marin Teknikk entered a design- and engineering contract with the same company for two similar fishing vessels. These two are well in line in the production scheme at Severnaya Verf in St. Petersburg, together with another newbuild from MT for a different Russian customer. LLC FC Virma is very happy with the design- and engineering delivered from MT, and the project follow-up from MT's side. The vessels are being built under Russian flag and Russian RS class. Marin Teknikk is working directly towards the Russian class and government without use of brokers. It is with great pleasure we see that we able to handle and achieve new knowledge with new partners to the ship-owner’s and yard’s satisfaction. For further information, please contact:Sales Director Richard K. Gjerde, tel. +47 90 20 80 14, mail: rkg@marinteknikk.no   
15.03.2019 13:50
 
Marin Teknikk med stor ombyggingskontrakt
Marin Teknikk AS har inngått en stor og viktig engineeringskontrakt med Myklebust Verft. Kontrakten gjelder en vesentlig ombygging av kjempeskipet «AKOFS Seafarer», den største ombyggingen som verftet har gjennomført. Marin Teknikk skal stå for engineeringsarbeidet i forbindelse med ombyggingen som forventes stå ferdig i løpet av oktober 2019. Dette vil være et krevende arbeid der ombyggingen skal tilfredsstille NORSOK regelverket. - Vi er svært glad for å dra denne kontrakten i land, sier Salgsdirektør Richard K. Gjerde. I et utfordrende marked er kontrakten viktig både for oss som selskap og for våre ansatte. Kontrakten vil medføre en vesentlig arbeidsmengde for oss, og vi er svært fornøyd med å bli valgt som partner i denne ombyggingskontrakten. - Marin Teknikk har gjennom mange år vist at vi har den kunnskapen og ekspertisen som er nødvendig i en slik type ombygging. Vi har også designet flere nybygg tilpasset til denne typen intervensjons-operasjoner. Bedriften har mange dyktige ansatte som vil sørge for å gjennomføre dette prosjektet på en god måte. Etter gjennomført ombygging skal «AKOFS Seafarer» inn på en fem år lang kontrakt med Equinor, der skipet skal utføre lette brønnintervensjonsoppdrag på norsk sokkel. For mer informasjon vennligst kontakt: Salgssjef Richard Gjerde, tlf. 90 20 80 14, mail: rkg@marinteknikk.no Area Sales Manager Karim A. Longva, mob. tlf. 979 86 830, mail: kal@marinteknikk.no ----------------------------- ENGLISH: Marin Teknikk secures large rebuild contract Marin Teknikk AS has secured a large and important contract with Myklebust Verft. The contract contains a large rebuild of the vessel “AKOFS Seafarer”, the largest rebuild contract ever for Myklebust Verft. Marin Teknikk will do the engineering work of the rebuild, which is supposed to be finalized by October 2019. This will be a demanding operation which shall comply with the NORSOK rules. “We are very happy to sign this contract, says Sales Director Richard K. Gjerde. In such a demanding market the contract is important both for our company and our employees. The contract will bring a substantial workload for us, and we are very pleased to be chosen as partner in this rebuild contract. “Marin Teknikk has during a long time proven to keep the knowledge and expertise necessary in such type of rebuilding. We have also designed several newbuilds adjusted to this type of intervention operations. Our company keeps a wide number of highly skilled employees ready to run this project in a good way. After completing the rebuild, the “AKOFS Seafarer” will perform a 5-years contract with Equinor, performing light well intervention work on the Norwegian Shelf. For further information, please contact: Sales Director Richard Gjerde, tel. 90 20 80 14, mail: rkg@marinteknikk.no Area Sales Manager Karim A. Longva, mob. tel. 979 86 830, mail: kal@marinteknikk.no 
15.02.2019 13:12

PLEASE SIGN UP FOR OUR NEWSLETTER

SEARCH FOR NEWS

articles/20170928_yara_birkeland/img_4292_2.jpg

MT2007 Yara Birkeland - modelltest ved Sintef Ocean

I dag startet testingen av verdens første autonome containerskip ved Sintef Ocean i Trondheim. Marin Teknikk har designet fartøyet i samarbeid med Yara og Kongsberg, og har sammen med Sintef Ocean bygget en modell som nå blir testet i havbassenget deres i Trondheim.

Yara Birkeland blir i full størrelse 80 meter lang, 15 meter bred og har plass til 120 standard 20-fots containere (TEU).

Containerskipet vil med full last stikke fem meter dypt, men bare tre meter i ballast. Normal hastighet, som også er bestemmende for skrogform, vil være seks knop, mens totalfart er 13 knop.

Yara og Kongsberg planlegger prøvedrift fra andre halvår 2018 med et lite mannskap, plassert i en containerbasert og modulær enhet som kan løftes av. I 2019 begynner tester med fjernkontroll før skipet i 2020 skal kunne seile fullstendig autonomt mellom havnene i Porsgrunn, Brevik og Larvik.


F.v. Prosjektleder Jarl Åge Vågsholm, Salgsdirektør Richard K. Gjerde og CEO Svein Rune Gjerde, alle Marin Teknikk AS.

Administrerende direktør Svein Rune Gjerde var svært fornøyd med testingen av modellen.
- Det er fantastisk interessant å være med på dette. Det er starten på en revolusjon, sa han.

Olje- og energiminister Terje Søviknes annonserte under offisiellmodelltesting i Trondheim i dag at Enova går inn med 133 millioner kroner til prosjektet.

- Envoa-støtten viser at vi lever opp til vår ambisjoner i havstrategien. Vi klarer ikke en omstilling uten å tenke på bunnlinjen. Det er en styrke å kunne kombinere private og statlige midler, sa Søviknes.


F.v. CEO Marin Teknikk AS Svein Rune Gjerde, Konsernsjef Yara Svein Tore Holsether, Olje og Energiminister Terje Søviknes.

Administrerende direktør Vegar Johansen sa at modelltesten i Havbassenget er historisk.

- Dette vi er vitne til her nå vil gå inn i historiebøkene. Norge leder an både på autonome og nullutslippsfartøy. Her har vi begge deler, sa han.

Sintef Ocean har kjørt et modelltestprogram sammen med Marin Teknikk for å finne fart og ytelse. Nå skal den over i slepetanken og testes i flere typer bølger.


MT2007 Yara Birkeland


MARIN TEKNIKK AS - Industrivegen 21, NO-6080
Gurskoy, Norway
- Tel: +47 70 08 34 00 -
E-mail:  

Powered by Osberget CMS.